Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Google Drive!
Nama sebuah produk daripada Google ini sangat sinonim kepada warga pendidik. Mana tidaknya, jika sebelum ini dokumen hilang ditelan virus dan tercari-cari fail yang entah dimana lokasi sebenar fail itu disimpan di dalam komputer telah mendorong para guru beralih kepada Google Drive. Says sendiri pun mula mengenal Google Drive tiga tahun dahulu, selepas munculnya Frog VLE.

Google Drive!
sangat memudahkan kerja harian guru. Mana tidaknya, pada hari ini sahaja sudah ramai guru yang telah beralih angin daripada menggunakan buku rekod pengajar kepada fail atau pun berbentuk digital, E-RPH. Saya sendiri merupakan orang yang terlibat dalam reformasi seperti ini.(saya guna fail)

Google Drive + Microsoft Word?
Saya amat gemar menggunakan Microsoft Word berbanding Google Docs. Kebanyakan dokumen saya dalam bentuk format docx atau pun bentuk word. Jika sebelum ini apabila ingin menyimpan sesuatu fail, saya perlu membuka Google Drive dan memuat naik dokumen itu. Keadaan ini amat melecehkan setelah dibuat berkali-kali.

Akhirnya!
saya mula menemui satu plug-in yang memudahkan kerja yang dinamakan sebagai Google Drive plug-in untuk produk Office. Plug-in ini perlu dipasang ke dalam komputer dan hanya memerlukan akaun Gmail anda sahaja untuk disambungkan dan diselaraskan dengan produk office seperti word.

Secara ringkasnya 
Untuk menyimpan fail Buka word. Taipkan kerja anda. Simpan di dalam Google Drive dengan bantuan Plug in.




Untuk membuka fail Buka word. Buka fail dengan mencarinya dalam Google Drive. Edit fokumen sehingga siap. Simpan semula.(memerlukan internet)